Repositorio Institucional Aramara

INTERCULTURAL COMMUNICATION ISSUES DURING MEDICAL CONSULTATION: THE CASE OF HUICHOL PEOPLE IN MEXICO

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dc.contributor.author SANTOS GARCIA, SAUL
dc.contributor.author VERDIN AMARO, KARINA IVETT
dc.creator 44024
dc.creator 218044
dc.date.accessioned 2017-04-04T19:20:14Z
dc.date.available 2017-04-04T19:20:14Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.issn 0718-0586 es_ES
dc.identifier.uri http://dspace.uan.mx:8080/jspui/handle/123456789/618
dc.description The Mexican Ministry of Health, as a response to the State’s official acknowledgement of the cultural diversity in the country, has promoted a program that incorporates a socio-cultural dimension in medical attention. This program encourages healthcare providers to seek information about the characteristics of indigenous ethnic population regarding cultural aspects, including language. In this paper we show that although understanding cultural aspects of indigenous groups is crucial in the development of a culturally-sensitive view of health care service provision, it is also of paramount importance to observe aspects concerning intercultural communication issues, such as differences in expectations regarding medical consultation between an indigenous patient and a non-indigenous physician. These differences may lead to bias in health service provision which may ultimately affect patient satisfaction, adherence to treatment and subsequently, health outcomes. es_ES
dc.description.abstract La Secretaría de Salud de México, como respuesta al reconocimiento oficial de la diversidad cultural en el país, ha promovido un programa que incorpora la dimensión sociocultural en la atención médica. Este programa recomienda a los prestadores de servicio que busquen información acerca de las características de los grupos étnicos con respecto a aspectos culturales, incluyendo el idioma. En este artículo mostramos que si bien entender aspectos culturales de los pueblos indígenas es crucial en el desarrollo de un programa culturalmente sensible, es de suma importancia, asimismo, también tomar en cuenta aspectos relacionados con la comunicación intercultural, como es el caso de las diferencias en las expectativas de lo que es la consulta médica entre un paciente indígena y un profesional de la salud mestizo. Estas diferencias pueden sesgar la prestación de servicios, lo cual, en última instancia, puede afectar la satisfacción del paciente, la adherencia al tratamiento y subsecuentemente su salud. es_ES
dc.language.iso eng es_ES
dc.publisher Cuadernos Interculturales es_ES
dc.relation.ispartof CONACYT
dc.relation.uri Público en general es_ES
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess es_ES
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 es_ES
dc.source http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.834.9676&rep=rep1&type=pdf es_ES
dc.subject Health provision disparities es_ES
dc.subject intercultural communication es_ES
dc.subject Huichol patients es_ES
dc.subject medical consultation es_ES
dc.subject Comunicación intercultural es_ES
dc.subject Consulta médica es_ES
dc.subject Huichol es_ES
dc.subject Disparidades en el servicio médico es_ES
dc.subject.classification CIENCIAS SOCIALES [5] es_ES
dc.title INTERCULTURAL COMMUNICATION ISSUES DURING MEDICAL CONSULTATION: THE CASE OF HUICHOL PEOPLE IN MEXICO es_ES
dc.type info:eu-repo/semantics/article es_ES


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