Resumen:
Ante los problemas de comprensión lectora de los estudiantes de tercer semestre de la Licenciatura en Filosofía de la Universidad Autónoma de Nayarit, se decidió diagnosticar e intervenir con un Programa Pedagógico. Los temas mas importantes de este trabajo son los siguientes: 1) El análisis jerárquico de distintos contextos para reflexionar sobre el sentido de la educación superior en el mundo en que vivimos. 2) Se articula una perspectiva que: a) parte de principios metateóricos, b) asume el paradigma alternativo, c) propone el enfoque integracionista psicopedagógico, y d) recurre al estudio cuasiexperimental.
Descripción:
Before the problems of reading comprehension of the third semester students of the Degree in Philosophy of the Autonomous University of Nayarit, it was decided to diagnose and intervene with a Pedagogical Program. The most important topics of this work are the following: 1) The hierarchical analysis of different contexts to reflect on the meaning of higher education in the world in which we live. 2) A perspective is articulated that: a) departs from meta-theoretical principles, b) assumes the alternative paradigm, c) proposes the psycho-pedagogical integrationist approach, and d) resorts to quasi-experimental study.